Firlinger ;)

Image

I torsdags kom der små lækre firlinger på farmen, eller rettere på en anden farm…

Onsdag eftermiddag leverede jeg de sidste af 2013s lam til slagter. Aldrig før har vi leveret lam helt  hen i det nye år, men vi havde simpelthen så mange lam sidste år at folks frysere skulle lidt i bund før der kunne komme flere i. Derudover var mange af lammene fra sidste år firlinger og trillinger, og de vokser ikke helt så stærkt som dem der ikke skal dele mælk med så mange… Sidste forklaring, er at vores slagter er gået på pension!!!

Jeg indrømmer klart at jeg er en hykler, ELSKER at få lam og få dem til at vokse og jeg ELSKER lammesteg, men leddet indimellem… altså slagtningen, det bryder jeg mig sgu ikke meget om…

Ville ønske alle mine gimmerlam kunne overleve og blive her. Vædderlammene kommer til en alder hvor det er BEDST at de flytter, men ligefrem slagtning, det er sgu ikke sjovt!!

Af den grund har jeg været meget glad for min slagter, han har ladet mig levere lammene kort før slagt, lader mig læsse af i mit eget og dyrenes tempo, og brokker sig ikke over mine tusinde spørgsmål. Det var derfor ikke særlig rart at erfare at han lukkede. Efter lidt søgen har jeg fundet en ny lille slagter, som min mavefornemmelse siger god for.

Derfor blev der slagtet de sidste 4 lam onsdag, og da traileren alligevel var på, blev de 5 dejlige fåredamer sendt på græs, og i ca. 20 timer var den lille farm uden får.. men torsdag eftermiddag var jeg ude og kigge til damerne og da jeg tager det første skridt ud af bilen siger det..MÆHHH, MÆHHH -på den måde kun små nyfødte lam siger det- og wupti wupti i stalden fandt Liva og jeg 3 små sorte uldtotter, og en ekstra på marken med William – deres stolte mor…;)

Meget sødt, og meget upraktisk! Jeg skulle for en gangs skyld ud og spise med en veninde og til Lola Jensen foredrag (ja helt “U hausfrau agtigt” skulle det jo ikke være) så timingen var totalt dårlig.. Heldigvis kan truckerbad, rent tøj og sko- uden blod, lort og fostervand og lidt sminke klare meget… 😉

Så vi måtte fragte fire små lamsebamser og William hjem (igen), da firlinger er HÅRDT arbejde for fåret, og selvom William har klaret det før, så skal hun nurses og hjælpes ALT hvad jeg kan!!

Min mand fik lige et par grå hår da der igen ankom firlinger, men uldungen og jeg er lykkelige…;) De er SÅ søde;)

 

 

Leave a Reply

