Når dyrehold er mindre idyllisk…

Midt i sidste uge fik Magda tre meget små lam. Hun fødte dem ude ved deres sommerfold, og da hun ikke virkede frisk valgte jeg at tage hende hjem med det samme.

Efterbyrden kom ikke ud, og jeg var ret bekymret for hendes alm. tilstand. Jeg sov mellem 00.30 og 5.30 den nat, og der døde det ene lille lam desværre. ØV!!

Da efterbyrden ikke var kommet ud næste dag tilkaldte jeg dyrlægen som forsøgte at undersøge hende og behandlede hende for det hun (og jeg) mente var en tilbageholdt efterbyrd. Men NEJ…

Søndag var familien og jeg til barnedåb hos min søster på Møn, og lige da vi skulle til at servere de tre store kager jeg havde brugt hele natten på at lave, ringede mine naboer og sagde at noget var helt galt hjemme.Magda havde virket frisk til morgen, men da de tjekkede igen over middag var hun MEGET syg!!

Jeg fik fat i dyrlægen, tudet, pakket familien, sagt farvel under huhej, tudet lidt mere, og nåede at modtage besked om at min værste frygt var en realitet inden vi nåede Mønsbroen – Der var et ekstra lam derinde!!!

Dyrlægen og mine søde naboer gjorde en kæmpe indsats og fik det døde lam ud, og behandlede fåret efter alle kunstens regler!!!!

På trods af at jeg var lykkelig for en opringning om at fåret var reddet, indtil videre, tænkte jeg lidt over hvordan det kunne være sket? Jeg havde jo ringet til dyrlægen flere dage før… MEN det er åbenbart sådan, at nogle får der får så mange lam som mine gør, psykisk ikke kan overskue det, og derfor bare lukker livmoderen sammen og siger stop!! Det er yders sjældent, men det sker!

Efter 3,5 time i bil frygtede jeg det værste – men kom hjem til to friske lam og en drøvtyggende Magda!! Hårdt medtaget, men levende og istand til at passe sine lam.

Fejrede min 30 års fødselsdag i går,  med at sætte dem på græs! Dog i snor- og kun et par timer- men hun græssede og var glad 🙂

Image

Hun er ikke på toppen endnu, men så længe der er fremgang- så er jeg lykkelig!

 

Leave a Reply

