Slagtedag

Så blev det endelig tid til at alle mine uldne vandaler skulle slagtes. Det har været udskudt længe i år, og jeg må indrømme at jeg har glædet mig til at sende vædderlammene af sted!

20141125_120406

Det har været fint med den sene slagtning, da vi har kunne udnytte den lange græsnings sæson maksimalt, men vædderne er slagteklar nu!! Slås og laver ballade hele tiden! Der er nogle rigtig flotte og store lam imellem, men også en enkelt lille afstikker. Jeg er SPÆNDT på hvad slagtevægten siger.

Desværre betød “store slagtedag” også at jeg skulle af med Magda. Min skøre, smukke og temmelig uvenlige dame måtte med på slagteriet denne gang.

IMG_4865

DSC02463

Hendes problematiske læmning og sygdoms forløb i foråret gjorde at vi ikke tør at beholde hende. Dyrlægen mener ikke at hun kan tåle at få flere lam, og hun vil derfor skulle gå isoleret når vi har vædder resten af hendes liv. Derudover var der allerede en risiko for at hun var blevet drægtig i år, og jeg vil ikke udsætte hende for den pinsel det eventuelt kunne blive at skulle lemme igen.

Jeg har gennemtænkt alle muligheder for abort, sterilisation, scanninger mm. for at kunne beholde hende. Hun var jo et af mine første får…….

MEN ingen af mulighederne er realistiske eller værdige!! Hun skulle selvfølgelig af sted mens hun var frisk, rask og ikke led.

Nok er jeg hobby avler, men der kan også gå FOR meget hobby i den…

Jeg kneb en tåre (eller ti) i går da hun kom af sted, men jeg ved i dag at det var den rigtige beslutning!

Nu er skindene hentet hjem, og skal bare saltes. Senere på ugen henter jeg kødet, og jeg glæder mig til at se resultatet af årets lamme produktion!

Leave a Reply

