Generalforsamling og tanker om økologi

Fredag og lørdag var der generalforsamling i Økologisk Landsforening (www.okologi.dk).

Hele familien er influenza ramt, så jeg kom kun af sted lørdag, men jeg kom af sted, enda helt uden børn – hvilket var en overvindelse ud over det sædvanlige. Det var dog “mor bekymringer” og tårer værd.

En dejlig dag med en masse andre øko folk hvor de store visioner flyver højt, helt uden loft og stopklodser.

Jeg følte mig ubeskriveligt inspireret efter flere af de rigtig gode faglige oplæg, men jeg bliver også utroligt stødt over at jeg stadigvæk møder folk med økologiske ideologier der er MEGET tæt på snobberi!!

Personligt er jeg ved at brække mig over at vi næsten kun kan købe konventionelt udenlandsk kød i supermarkederne, at det vrimler med E numre, syntetisk “sukker” og farvestoffer i ALT (selv i fødevare til børn) og at det stadigvæk er okay at sætte tænderne i mad der er pumpet med diverse kemikalier gennem hele processen. MEN jeg takker de selv samme supermarkeder der sælger disse produkter for at der findes “bulk” økologi som har gjort det muligt for mig og min familie at leve økologisk mens jeg har været arbejdsløs, på SU osv.

Jeg ELSKER at købe økologi i gårdbutikker hvor jeg kan se hele processen og møde de folk der har dyrket varen. Jeg ville ønske jeg kunne købe alt lokalt så jeg kunne skære dyre og forurenende mellemled væk, men det holder min økonomi bare ikke til!! Derfor siger jeg tak til Netto, COOP, Kiwi og alle de andre der sælger mig mad uden kemi og tilsætningsstoffer. Det er ikke nogen stor spirituel oplevelse at gå i Netto, men de fylder min indkøbskurv med vare jeg kan betale kedelige hverdags eftermiddage.

For mig er økologi det jordnære og rene. Det totalt gennemskuelige og den høje dyrevelfærd!!

Dette går formodentlig ikke altid hånd i hånd med “bulk” økologien, men så må vi bare blive bedre!!! Et lille stykke af gangen… en lykkelig ko af gangen  😉

Leave a Reply

