Hønsedamer

Et lille slag for fritgående høns. Det er jo så populært at være modstander af buræg disse dage, meeeennn det er der også en virkelig god grund til!!

Et lille eksempel fra min hønsegård.

Om foråret når urtehaven spirer lukker jeg mine høns inde i hønsegården. Antallet af høns variere lidt- ræven skal jo også spise- men det er maks 8 høns på ca. 25 km2.

Det kan de IKKE lide!! Så snart der er lukket ud til den store verden stopper de fleste med at lægge æg.

I hønsegården er der jord/sand til sandbadning, masser af rester fra køkkenet, foder, græs, vand, skygge mm. Alligevel er de bare VIRKELIG utilfredse med situationen.

I år er min urtehave groet totalt til, og resten har et løbsk får ædt, så jeg har lukket mine høns ud. VUPTI så er der æg igen. For det meste lægger de dem i laden, fårehytten, højbedet mm. Men æg er der…

De trisser lykkeligt rundt og holder øje med alle dyr og mennesker. De rydder op efter fårene ved fodertruget, og luger i hækken. De renser fårenes pels og rydder gamle blade ud fra læhegnet.

Meget travle små damer der klukker og skratter og pusler rundt.

Jeg kommer aldrig til at forstå hvordan man kan få lyst til at sætte dem i bur. Produktions landmand eller ej!

20150814_111834 20150814_112516

Leave a Reply

